Monday, May 2, 2011

Perlu ke kau study tinggi-tinggi?

Assalamualaikum...





Macam ni la aku study. Buku betimbum-timbun atas meje, tapi tido didahulukan :)





"Perlu ke perempuan ni study tinggi-tingii? At last, tempat kau kat dapur jugak."


This statement is sangat kolot okeyh! Orang dulu-dulu boleh la cakap macam ni. But now zaman kita dah moden. Women is versatile. We can do anything we want by ourselves. Is it true the place of women is at kitchen. Perempuan yang bekerjaya, dye boleh bekerja di opis and menguruskan hal rumahtangga. Ape kau ingat pompuan yang study tinggi-tinggi ni tak reti masak ke haaa?





"Perlu ke kau study tinggi-tinggi? Salary kau bukan nye banyak sangat pon nanti."


Hurmmmmm. Statement ni pon tak betol. Pe nawaitu kau study sebenarnye? Adekah kau nak gaji yang tinggi? ataupon sekadar show off? ataupon di sebab kan parents kau pakse kau study? Actually, I'm not really interested wif Accounting course at first. My dad ask me to take a challenging to study accounting. Aku pon ikut je la. And alhamdulillah, ade rezeki aku sampai dapat further degree in accounting. At last I fall in love wif this course even this course is quite difficult. Kalau kita ikhlas, InsyaALLAH Allah akan membantu :)


Yang pasal salary tinggi tu, aku rase memang gaji kepade accounting degree holder is higher compare dengan course non professional yang lain. Bila dah di campur tolak semua, gaji kami tinggi sikit sebab working hour kami pon banyak. Penat memang tak payah cakap laaah. Penat kot kalau keje kat accounting firm. Kene pulak deal dengan client yang banyak songeh kan. Sabar je laaaa.


For me, aku study ni pon sebab parents aku support aku study sampai ke tahap degree ni. Tak kan la aku nak hampe kan dorang kan. Then, kita kene timba ilmu sampai ke akhir hayat. Knowledge is everything. Without knowledge, we do not know anything. Besides that, all my sibling study sampai ke tahap degree. So, aku rase sangat tercabar and akan rasa malu kalau tak dapat study sampai ke degree. Aku cabar diri aku untuk study sampai dapat Ijazah, and Alhamdulillah, Allah already planned everything and give me a degree :)





"Perlu ke kau study tinggi-tinggi tapi berhutang keliling pinggang?"



Orang kolot je yang akan cakap macam ni. Kalau aku nak study, kene la sahut cabaran ni. Terpakse la aku buat loan PTPTN because I'm not really qualified to apply scholarship from JPA. Hajat nye aku nak apply, but my pointer tak menepati syarat-syarat, so aku terpakse buat loan PTPTPU tu. Teeheeee. Family aku bukan nye mampu tanggung study aku. Dah la adik aku pon masuk UiTM. Lemak la kalau study pon nak mintak duit parents kan. Dah keje nanti InsyaALLAH boleh je bayar semua hutang tu slow-slow. Lagi best kalau future husband kau tu memang kaya kan. Sekali bayar cash kau punye loan. Sentap maq kalau macam ni. *mata ke atas, tangan ke dada*



Many people ask me "Wani, after this kau nak further master or work?". Hurrmmmm. I said, "Aku nak keje dulu kot. Hutang aku dah beribu-riban kot. Surat lawyer pon dah boleh buat kad kawin sebab tak bayar hutang. Aissshhhh~". Hajat nye memang nak further master. Kalau boleh nak study sampai ke phd. But my mum ask me to work first, then kawin dulu. Dah kawin, my hubby will support my study. OMG! Kalau aku dah kawin, lagi susah kan nak focus kat study?


Aku dilahirkan dari family yang sederhana. Hidup aku bukan nye senang sangat pon. Kalau nak study, kene la buat loan. Kalau korang nak tawu, I shud pay back is about 50++. Aku pinjam since diploma kot. Tyme diploma, aku pinjam RM15k. Plus degree, RM29k. Total up is RM44k. Tu tak masuk bunge and daun lagi. Kalau net nye ade la nak dekat 60k kan? Fuhhh. Mane nak cekau duit bayar loan kan. Loan tyme diploma pon tak settle lagi. Tu yang lawyer dok bagi surat suruh bayar.




"Wani, kau tak penat ke study?"


Many people especially my old frends yang dah bekerje ask me that question. Hurmmm. My answer is NO! Aku sukee study kot. Ape kau ingat aku kat sekolah dulu tak berape nak pandai tak boleh berjaya ke haa? Bhaahaaa. Ade kaitan ke dengan soalan yang di tanye kan? Saje nak merepek kejap. Actually aku dah penat study. Nak termuntah tengok buku-buku yang sangat NIPIS! memang tak tebal. Haahaaa. Aku kan suke MEMBACE. No wonder la aku boleh sampai ke tahap ni kan. Eceehh. Actually ni semua berkat doa parents aku yang tak pernah berhenti mendoakan kejayaan aku. Kejayaan aku ni la sebagai hadiah kepada parents aku yang mendidik aku dari kecik sampai aku berjaya.


Penat memang la penat study accounting ni. Tapi nak buat macamane kan. Kene la study jugak untuk nak dapat kan degree. I have a good lecturer yang tak kedekut markah, I have frends yang tak kedekut ilmu and selalu support aku tyme aku down. Aku menagis kot bile aku tak paham ape yang aku belajar. Alhamdulillah aku dapat kawan yang pandai, rajin, and selalu tolong aku. From that, ade la tempias dekan sikit even tak pernah dekan. Teeheeeee~





My faveret place tyme nak final exam is library.


Hahahaha. Untung la sape yang terserempak ngn aku kat library. Yer laaa. Muka aku ni bukan senang taw nak nampak kat library. Kalau jumpe kawan-kawan aku kat library, they will say "OMG! Wani, pe mimpi kau datang sini?". Deymmm. Aku kan orang paling RAJIN ke library. TAK PENAH tolak pelawaan besties aku yang ajak study kat library.


Teheee. Actually aku tak suke study kat library. It is because environment kat sane make me can't focus on my assiment or revision. Ye la, pandang kiri nampak orang dating. Pandang kanan, orang dating jugak. Pandang depan nampak mamat ensem. How come aku nak focus kan? So, I decide untuk study kat bilik tercinta saje. Aku lebih focus and lebih semangat nak study kat atas katil. Sebab pas sepuloh minit bukak buku, aku dok berangan. Pastu tido kejap selama sejam. Pastu bangun makan jap. Then sambung study sepuloh minit. Nice kan??





"Wani, macamane kau boleh lulus dengan jaya nye subject theory eyh? Padehal aku tengok kau tido duapuloh empat jam"




Different people have different style. Tak kan aku nak tunjuk kat kau orang aku ni study kan. Haahahaha. Aku punye style lain la beb. Aku tak suke work hard sebab aku memang malas membaca. Aku just highlight point yang penting and paham ape point tu untuk di explain. Then aku akan buat note simpe-simple just focus kat point. Aku tak suke menghafal okeyh! Sebab kalau aku hafal, aku lupe one word je, memang habis laaa. Tak boleh nak jawab soalan. Tapi subject law memerlukan aku untuk hafal section, hafal Act, hafal case. So, yang tu WAJIB hafal ye kanak-kanak!


Dorang punye style study lain dari aku. Bagi aku, aku selese study sorang-sorang, diam-diam kat umah. Bila aku tak paham baru aku refer kat kawan-kawan aku. kalau aku study ngan housemate aku same-same, sah-sah bukan study. TAPI, mengumpat. See! Buang mase kan? Baik aku duduk sorang-sorang. And aku suke study calculation sambil telinge aku di sumbat oleh hands free. Sebab aku lagi bersemangat nak tekan calculator and hafal formula bile dengar lagu and menyanyi. Tu style aku eyh. Roomate aku je tawu cmane aku study and cmane sakit nye haty dye sebab aku memekak tyme study. Teeeheee.


And..
Aku suke study di pagi-pagi buta tyme orang lain berdengkur. Tyme tu memang aku focus habis beb. Aku akan start study after solat maghrib and sampai la ke jam 5am. Then solat subuh terus. Pagi tu mase aku tidur sampai ke lunch. Then rehat jap. Tengok tv, kacau roomate aku study. Haaa. Tu la keje aku di siang hari. Tu yang dorang pelik dengan aku sebab tak nampak aku study.





This is my way. Write a note after I read. See! NIPIS je buku aku tu. :p


I have another one sem to finish my degree. Korang doakan kejayaan aku and doakan aku grad on tyme okeyh? I hope I will grad on 2nd cluz upper :)




Ni konvo diploma. Can't wait this happy day come again next year :)




Thanx for reading.
bai!



No comments:

Post a Comment