Monday, April 25, 2016

Wedding Preparation Part 1

Assalamualaikum.

Bercerita tentang persiapan perkahwinan aku. Few month to my big day, but I still clumsy, tak tahu nak start dari mana. Kain family, kain nikah, kain pengapit, semuanya tak beli lagi. Tanya orang lain harga kat Jakel berapa, ramai yang cakap mahal. Then my aunty ajak pergi Bandung untuk shopping kain for my wedding. Then I agreed since the price here is so expensive. Penginapan dan makan di sana semuanya di taja oleh makcik aku. Aku just bayar duit teket flight RM300 only and duit shopping Rp3 juta bersamaan RM900. hahahaha. Cukup ke? tentulah cukup sayang-sayang sekalian.

Here I wanna share with you guys about my journey at Bandung for 3D2N. I stay at 3 star hotel, hotel baru tu, nama dia De Batara Hotel located at Cihampelas walk. I tak sure berapa rupiah untuk accommodation kat sane sebab bukan aku yang bayar. Breakfast memang dekat hotel, cuma lunch and dinner kene makan kat luar.

First day at Bandung:

Arrived at Bandung Airport at 1:30pm (waktu Malaysia 2:30pm). Sampai sane je tetiba hujan lebat. Alhamdulillah kat Bandung sejuk since kat Malaysia sangat-sangat panas. Ohhh ye, aku naik flight Malindo sebab include luggage and meals. Sampai je kat Bandung, ada Pak Supir sambut ketibaan kami. Pak Supir ni memang dah lama berkhidmat dengan Makcik I since Makcik I always datang Bandung. So, tak jadi masalah untuk kami bergerak ke hulu hilir dengan Pak Supir. Pak Supir hantar kami ke hotel untuk check in. Even hotel 3 star, bilik sangat luas. 2 katil king. Sure bride to be tido sorang kat katil besar tu.

After check in, kami pergi lunch kat restoran nasi padang. Perghhh. Makanannya enak bangat. Tak mengecewakan langsung. Sambal hijau paling win. Lunch pon dah lewat petang, then kami terus pegi ke Copo untuk shopping kain sulam. Sakan la makcik-makcik aku shopping. Seriously sangat murah okeyh. Sepasang kain sulam worth RM30 only. Copo tu jauh sikit dari Cihampelas. So, ambil masa lama sikit sampai lah ke malam kami menapak kat situ. On the way nak balik hotel, kami tapau Murtabak telur. Seriously, sangat sedap. Balik hotel terus mandi and dinner makan murtabak tu.

Ni murtabak telur Bandung. Sampai sekarang aku terbayang-bayang nak makan.

Second day at Bandung:

Early morning kami breakfast kat hotel, makanan dia sedap-sedap belaka. After breakfast, at 9:00 am kami terus gerak ke Pasar Baru untuk shopping kain. Misi mencari kain telah bermula. Kami terus ke D'Boutique (which is Jakel Bandung), macam-macam material, macam-macam colour, but the price sangat-sangat murah compared to Jakel. Aku bawak ramai perunding imej, so, banyaklah argument. Setelah lama berfikir, I choose kain untuk my family first. Setel Kain family, teruskan untuk kain pengapit. Material kain tu tak sure nama apa tapi bukan chiffon or satin la. Aku beli 87 meter untuk my whole family and 2 pengapit is Rp2 juta equal to RM600 only. Murah tak? Sure la murah sayang hoii.

Ni semua perunding Imej I. Thank you everyone!

This time dah start pening nak pilih color apa untuk my family side.

After decide color, kene pulak list kan semua nama family and ukuran untuk depa senang nak potong.

Alhamdulillah. Semuanya mudah dan murah. After settle shopping kain untuk family, kami pergi lunch sekejap kat food court Pasar Baru.

Ayam bakar panas yang sedap giler!

Ni tempat yang kami pilih. Just kiosk kecil. Tapi makanan dia sumpah sedap gila.

Ikan Bakar.

Sup Tulang.

Settle lunch yang superb sedap, Kami teruskan perjalanan untuk mencari telekung. Bagi chance la kat depa nak beli souvenir untuk family depa. Lama jugak la menapak nak mencari telekung Siti Khadijah. Then at last baru pergi cari kain nikah aku. I'm not sure beli kain nikah tu kat mana. Quite lama jugak nak make decision untuk pilih lace mana, theme colour ape. Hahahaha. Adoiii. Serious rambang mata. Setelah mendapat persetujuan semua orang, maka aku memilih apa yang semua orang setuju. Kain tu haruslah rahsia. Will reveal it on my solemnization day. I buy full set untuk kain lining + Lace + Kain baju melayu Lelaki is only Rp1 juta equal to RM300 . Haaaaa? Terkejut jugak laaaa sebab dapat murah. Dah la murah, dapat extra 1 meter lace lagi. Syukur.

Bila tanya kawan-kawan yang beli kain nikah dekat Jakel, ramai cakap depa spend more than Rm1k just for sepasang baju nikah. Aku pulak boleh spent below RM1k for sepasang kain nikah, kain family dan kain untuk pengapit.

Kitorang stay kat Pasar Baru tu dari jam 9:00am sampai la kedai tutup jam 6:00pm. After settle shopping macam-macam, kami teruskan perjalanan ke Toko 3 untuk shopping jeans. Time ni aku just beli Jeans for my fiance, jeans untuk diri sendiri taknak plak beli. Sabar jelaaaa. Jeans kat Toko 3 tu semuanya original and harga pon murah.

After shopping jeans, Kami shoot ke Rumah Mode. Rumah Mode ni lebih kurang macam JPO. Mitsui Outlet. Depa jual barang branded, but still murah dari Malaysia. Time ni taknak shopping dah sebab dah pokai. So, Kitorang dinner je la kat situ sambil merehatkan badan yang shopping seharian.

This is Rumah Mode. Banyak tempat cantek untuk amek gambar.

Last Day at Bandung:

Breakfast dekat hotel as usual at 7:30 am. Then terus naik balik untuk packing barang since nak check out. At 10:00 am, Pak Supir amek kami di Hotel dan bawak kitorang lunch nasi padang again. After lunch terus ke Kartika Sari untuk shopping brownies. Brownies kat sana sedap dan murah. Makanya, shopping banyak-banyak untuk bagi dekat family and my bestfriend. Then terus ke airport untuk check in. Flight timing kami 2:30pm, but delayed. So kene tunggu sejam jugak la. Sampai kat Malaysia around 6:20pm. Alhamdulillah safely arrived at home sweet home.

Thank you to Makcik yang sponsor too many things there. Makanan kat sana semuanya sedap, tak mengecewakan langsung. Thanks Pak Supir yang melayan kerenah kami sepanjang 3 hari di sana. Ohhhh please, rasa nak repeat pergi Bandung. Lepas ni boleh pergi dengan suami :)

For those yang nak kawin, I suggest you guys shopping semua kain kat Bandung. Tak kan rugi okeyh. Sambil shopping, sambil dapat makan sedap. Sekian, Terima Kasih. Doakan perjalanan persiapan untuk perkahwinan aku berjalan dengan lancar.